Bodsjömarknaden



Glada riddare stormade igenom marknadsplatsen när vi besökte Bodsjö igår.

Det vackraste höstväder man kan tänka sig har vi haft denna härliga helg.

Gårdagen tillbringades i Bodsjö där det var medeltidsmarknad med riddare och
allt som därtill hör. Många hantverkare visade sina alster och många fick nog också
göra en del affärer.

För egen del inköptes brända mandlar och hemgjorda chokladpraliner med päronsmak.

Det vattnas i munnen när jag nu sitter o minns den ljuva päronsmaken och chokladen som
smälte i munnen. Slurp. Så här i efterskott så skulle man väl ha köpt två förpackningar men dom
lär väl också ha varit slut kan jag tänka mig. Får ta en sväng ner på Telogott o köpa lite. Tjejen som
tillverkade dem bor i Järpen och säljer också chokladen till ovanstående godisaffär.

En intressant lektion i hur man bereder fårskinn på ekologiskt sätt fick jag också i en av bodarna.
I luva och byxa av vadmal stod han och berättade om hur skinnen blötläggs i Indalsälven för att därefter
garvas i granbark. En lång och tidsödande process men fina skinn blir det till slut.

Idag har gräsklipparen valsat omkring med mig på tomten. Fint vart det och soppan räckte till hela klippningen.

Efter detta när jag pustade lite lätt "utta bua" så landade Moster och ViaChrille med nyinköpta jordgubbswienerbröd
från Edenbo´s.

Vi sölade i oss dom tillsammans med en kopp pulverkaffe. Trevligt med lite främmande så lagomt till eftermiddagsfikat.
Senare på eftermiddagen komm Linn och hälsade på "Katta".

Efter middan åkte Leif o skulle lägga om däck. Han hade just åkt när Rickard kom förbi med sin nyinköpta mc som bara hade gått typ 150 mil nånting. Tyckte nog att han såg ganska lycklig ut faktiskt.

Nu ere nog färdigbloggat för idag. Har nyss chattat med Jenny som för närvarande bor i Shanghai. Det är inte illa tycker jag. Kan tänka mig att det är lite skillnad jämfört med Frösön. Ska följa hennes resedagbok och väntar med spänning på lite bilder därifrån.





Kommentarer
Postat av: Storebror

Om du inte redan vet, så ligger Jennys bilder på Stingets bilddagboken, på hennes blogg.

Mikael sade, att det var för segt, att lägga in på "Resdagboken".

2008-08-26 @ 18:20:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback